En un món laboral cada cop més competitiu, és important estar atents als comportaments de les persones que ens envolten. Les “gent falsa” són aquells que utilitzen la manipulació i la engany per tal de progressar a la feina. Conèixer les frases que aquests individus solen utilitzar pot ajudar-nos a identificar les seves intencions ocultes. A continuació, es presenten 20 frases comunes que utilitzen aquests trepes, juntament amb una breu explicació del seu significat.

“Ho faré com tu vulguis.”

Aquesta frase sovint és utilitzada per fer que l’altre siri sentir que té el control, mentre que en realitat l’objectiu és ajustar-se a allò que creuen que s’espera per obtenir beneficis personals.

“Tens tota la raó.”

Una manera de mostrar suport, però que pot amagar l’intent de guanyar-se la confiança de l’altre per poder manipular-lo més tard.

“Actualment, sóc el més adequat per a aquesta feina.”

Una afirmació que busca destacar les seves qualitats, tot i que sovint ignorem que això pot ser més presumpció que realitat.

“Sé que t’encantarà el que he preparat.”

Pot semblar un compliment, però sovint amaga una intenció de persuadir l’altre a acceptar idees o projectes que beneficiaran més al trepe.

“La meva experiència m’ha ensenyat que…”

Una manera de presentar-se com autoritat, mentre busca fer que les seves idees siguin acceptades sense qüestionament.

“Estic aquí per ajudar-te.”

Encara que pot ser una oferta sincera, a vegades és un primer pas per guanyar-se la confiança amb el fi de treure’n profit després.

“Això és el que tots esperen de mi.”

Suggerint que té una responsabilitat o compromís amb el grup, pot ser una estratègia per evitar responsabilitats individuals.

“La meva intenció no era molestar-te.”

Sol utilitzar-se després d’una actuació que no ha estat ben rebuda, amb l’objectiu d’evitar conseqüències negatives.

“Això és només un petit detall.”

Pot semblar trivial, però sovint s’utilitza per disminuir la importància d’un problema per evitar que es posi en dubte la seva competència.

“Si em recolzes, et compensaré.”

Una oferta que sovint amaga interessos, ja que la compensació pot no ser mai tangible.

“La política de l’empresa és…”

Utilitzada per fer que els arguments semblin més formals i acceptables, però sovint pot ocultar la manca de responsabilitat personal.

“Sé que t’agradarà la idea que vull compartir.”

Similar a les altres, pretén fer que la seva proposta sembli més atractiva, sense considerar si realment és beneficiosa per l’altre.

“No et preocupis, ho resoldré.”

Un intent de mostrar-se com la solució, però sovint acaba deixant que altres suportin el pes real del problema.

“Confia en mi, sé el que faig.”

Aquesta frase busca transmetre seguretat, però pot ser un senyal de que l’individu no vol que se li faci preguntes.

“No hi ha cap problema amb la meva manera de fer.”

Una excusa per defensar les seves accions, sovint passant per alt les preocupacions legítimes dels altres.

“Sempre he estat un bon treballador.”

Un intent de destacar la seva fiabilitat personal, però sovint se’n fan petits detalls que contradiuen aquesta afirmació.

“Tothom em recomana per a aquest projecte.”

Fer referència a influències externes per donar pes a la seva opinió, tot i que la veracitat d’aquesta afirmació pot ser dubtosa.

“No et preocupis, tots ho fan.”

Una manera de normalitzar un comportament dubtós, amb l’objectiu d’alleugerir la culpabilitat o responsabilitat per un actuació inadequada.

“Em sap greu si he ofès a algú.”

Sembla una disculpa, però a vegades és només una manera de evitar responsabilitzarse pel seus errors.

“Sóc un jugador d’equip.”

Una frase que busca posicionar-se com a col·laborador, però que sovint amaga un interès més personal i individualista.

En la dinàmica laboral, és fonamental aprendre a detectar aquests comportaments per protegir-nos i mantenir la nostra pròpia integritat. Els trepes solen ser molt bons en manipular perceptions i fer que els altres vegin les seves accions com a acceptables. D’aquesta manera, és important ser conscient de com aquestes persones juguen amb les paraules per aconseguir els seus objectius. La clau per contrarestar aquestes tàctiques és cultivar un entorn de comunicació oberta on es pugui qüestionar qualsevol afirmació poc clara.

Identificar aquest tipus de frases i el seu significat ens permetrà desenvolupar un esperit crític davant les interaccions diàries amb els nostres companys de feina. Les organitzacions són espais plens de relacions humanes complexes i, sovint, les intencions de cadascú no són tan transparents com semblen. Estar alertes ens ajudarà a manejar millor les situacions i a respondre de manera apropiada davant de possibles enganys.

La cultura del treball en equip i la col·laboració són fonamentals, però és igualment important reconèixer que no tothom actua amb les mateixes intencions. Aquesta comprensió ens porta a establir límits saludables i a protegir-nos de persones que només busquen els seus interessos. La intel·ligència emocional és clau per a gestionar i interpretar situacions que involucren comportaments manipulatius.

Aprendre sobre el costat més fosc de les relacions laborals ens equipara amb les eines necessàries per avançar en la nostra carrera sense haver de caure en les trampes que altres ens posen. La cauta observació de les frases emprades pels trepes ens permetrà guiar-nos de manera més efectiva, assegurant-nos que no es converteixin en obstacles en el nostre camí cap a l’èxit.